Tuesday, May 26, 2009

SLE Patient

Salam to all,

Awal Mei lalu saya dan suami berkesempatan menghadiri BP di KL dan salah seorang yang memberi testimonial adalah Cik Mastura (berbaju merah di atas) berkenaan penyakit SLE (Systematic Lupus Erythematosis) yang dihidapi beliau since 7 thn lepas....
SLE adalah penyakit yang berpunca akibat kecelaruan sistem ketahanan tubuh atau rangkaian sel dan organ yang bertindak melindungi tubuh daripada serangan benda asing. Sistem ketahanan tubuh akan menghasilkan antibodi apabila ia mengesan organisma yang memasuki tubuh dan antibodi ini bertindak mempertahankan tubuh daripada serangan jangkitan organisma itu. Bagi pesakit SLE, antibodi yang terhasil menyerang sel-sel tubuh sendiri. Mana-mana organ di dalam tubuh pesakit boleh mendapat serangan, dengan menunjukkan gejala yang berbeza-beza.
Bermula dengan kejadian gusi berdarah tanpa henti dan datang bulan seolah-olah wanita yang tumpah darah, Ira (panggilan bg Mastura) terpaksa menanggung penderitaan sehinga ke satu peringkat, hospital merupakan rumah kedua bg beliau. Berteman kan ubat-ubat hospital lebih dari 30 pil serta 12 pil steroid, akhirnya Ira disahkan pengidap osteoporosis dan diserang jangkitan Tibi! Alhamdulillah...Ira kemudiannya diperkenalkan dengan susu Alpha Lipid oleh Dr yang merawatnya sendiri di HUKM, Dr Norish.
Spt mana-mana individu lain, pastinya sukar utk mempercayai Alpha Lipid semata-mata mampu mengubati penyakit kronik yang dihidapi Ira, tetapi berkat kesungguhan utk mencuba selain tidak putus-putus berdoa agar penyakit yang dihidapi dapat diubatai, akhirnya Ira kini sembuh dan boleh dikatakan bebas dari SLE. Bukan itu saja, platlet darah beliau yang pada peringkat awal hanya 8-9, kini telah mencecah 300, sama spt insan-insan normal yang lain!!
Dan kini, Ira dengan bangganya berkongsi kisah sedih penyakit beliau dan kisah gembira kesan dari pengambilan susu Alpha Lipid yang kini sudah masuk bulan ke -6.(mula consume Alpha Lipid since November 2008).
Lebih menarik, kisah penderitaan Ira sama spt yang diceritakan oleh sahabat saya sendiri, iaitu Cik Ferry. (berbaju biru sebelah Ira) yang turut menghidap penyakit yang sama.Dan bg memenuhi tanggunjawab sosial, selain mahu melihat kawan saya sendiri mencuba dan mengalami perubahan , saya bawakan Ira berjumpa Ferry utk mendengar sendiri pengalaman beliau selain mencuba minuman susu Alpha Lipid.

Insyaallah...setakat hari ini (3 hari selepas meminum Alha Lipid), dimaklumkan Ferry sedang mengalami transformasi / side effect seperti loya dan pening kepala...dan insyaallah dengan izin Allah saya akan follow up dgn beliau bg melihat dan memantau perkembangan penyakit beliau.

pastinya akan saya update di sini....:)
doakan yang terbaik utk kawan saya, ya!

utk tahu lebih lanjut, hubungi saya :

Ezira / Fah
012-6980414 / 016-2550067
exira17@gmail.com

No comments:

Post a Comment