Wednesday, May 20, 2009

Sharing is Caring....

Sedikit perkongsian petikan yang diambil dr Sdr Irfan Khairi, jutawan Internet. Jujurnya, saya pernah menghadiri Workshop kelolaan Sdr irfan Khairi tidak lama dahulu, sekitar tahun 2007. Jangan ditanya kos menghadiri seminar kelolaan Irfan Khairi ni kerana 'return on investment' nya hanya benar-benar saya merasainya sekarang. apabila mula bertemu dengan Alpha Lipid. Alhmdulillah Allah tunjukkan jalan :)

Bagaimana mengetahui sama ada kita layak untuk bergelar jutawan suatu hari nanti (Insyaallah)? Here are the checklist:

  • Jutawan kerja > 70 seminggu. Dan bila sebut kerja, ianya betul-betul maksud kerja. Minda dan jiwa fokus pada kerja yang perlu dilakukan. Sekiranyaanda bekerja <40> maka anda perlu lipat kali gandakan usaha anda!
  • Jutawan tahu secara jelas dan terperinci apa yang diinginkan.Matlamat mereka adalah jelas dan jitu. Matlamat mereka adalah besardan sukar untuk dicapai- tetapi, tidak mustahil. Mereka yakin bahawa tidak kira besar mana pun matlamat yang di letakkan,pastinya ia akan tercapai. Keyakinan dan kejituan diri sendirimengejar matlamat inilah mendahulukan mereka berbanding orang-oranglain. Sekiranya anda tidak mempunyai matlamat yang jelas danterperinci, jangan teruskan bacaan anda. Berhenti dan tetapkan matlamat terlebih dahulu!
  • Jutawan tahu untuk berjaya, mereka perlu bantuan orang lain.Bantuan dari segi ilmu, bantuan dari segi kewangan, bantuan darisegi sokongan, bantuan dari segi tenaga, bantuan dari segi idea dansebagainya. 84% kejayaan seseorang bergantung kepada mereka yang dikelilingnya. Untuk berjaya, perlu sering bersama orang-orang yangberjaya. Sekiranya anda fikirkan anda "one man show" dan tidak mempunyai kenalan-kenalan yang berjaya, maka, GET OUT THERE! Kenali mereka mereka yang berjaya dan pelajari daripada mereka.
  • Jutawan banyak membaca. Leaders are readers. Ilmu adalah senjatayang paling penting bagi jutawan. Sekiranya hilang satu jutaringgit, jutawan akan tahu cara untuk menjana dua juta ringgit lagi kerana aset yang paling penting bagi seseorang jutawan adalah asetilmu di dada.
  • Tidak seperti sangkaan ramai, kebanyakan jutawan tidak sukaberbelanja sesuka hati. Mereka tahu betapa sukarnya untukmemperolehi harta dan mereka sayangkan harta. Wang ringgit tidak digunakan secara membazir. Mulakan langkah anda dengan tidak membazir.
  • Jutawan banyak memberi. Menurut buku Dr Thomas Stanley, "TheMillionaire's Mind" antara sikap-sikap jutawan adalah suka memberi.Hadis juga ada mengatakan bahawa sekiranya kita memberi satu denganikhlas, 10 akan kembali kepada kita.
  • Walaupun bukan satu kemestian, kebanyakan jutawan lahirnya dalambidang perniagaan. Malah, 74% Jutawan adalah hasil daripadaperniagaan. Jadi, di sini adalah klu paling besar bagaimana hendakmenjadi juatwan- mulakan perniagaan!
  • Jutawan tahu bahawa ianya tiada jalan pintas untuk menjadi kaya.Ianya perlu ilmu dan usaha keras siang dan malam. Maaf, no shortcuts here! Sekiranya anda fikir bahawa ada caranya untuk buat duit banyak dengan cepat, duduk rumah goyang kaki boleh dapat duitberjuta, dan tanpa usaha yang setimpal, wang akan jatuh ke riba anda, maka anda silap, silap dan silap!

Jadi, bagaimana? Membaca dan memahaminya adalah satu perkara. Mempraktikkan apa yang di baca dan mengaplikasikannya setiap haridan setiap masa, adalah suatu perkara yang lain.

Yang pasti, berpijak di bumi yang nyata. Insyaallah....apa sahaja bole menjadi kenyataan!

Hubungi kami

Ezira / Fah

012-6980414 / 016-2550067

ezira17@gmail.com


No comments:

Post a Comment