Monday, May 18, 2009

pertama kali diperkenalkan dengan Alpha Lipid

Mengikut kajian, strok merupakan punca kematian kedua tertinggi yang menyerang rakyat Malaysia. Ia merujuk kepada keadaan pengaliran darah ke otak yang terjejas akibat saluran darah yang tersekat. Pada tahun 2007 sahaja, 6 kes strok dikesan setiap jam! (pls refer to this article http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2007/4/24/nation/17524877&sec=nation )

ironinya, ia berkait rapat dengan diebetis. Ini kerana pesakit diebetis berisiko tinggidan mudah diserang penyakit high blood preasure, obesity, coronary artery desease dan banyak risiko lain yang membawa kepada strok.Diebetes tidak boleh disembuh sepenuhnya, tetapi dengan langkah pencegahan dan pengawalan yang baik, ia berupaya mengawal kandungan gula dalam darah seterusnya kompikasi diebetes boleh dilewatkan.

being surrounded by family members who are diebetic patients, memang membuatkan saya worried too much. teringat semasa mengandungkan Kaseh, saya diperlukan untuk buat urine test check up hanya kerana salah silah keluarga (to be exact my arwah datuk) punya history sebagai pesakit kencing manis dan darah tinggi. Alhamdulillah, the test went well dan saya disahkan tidak punya sebarang tanda kencing manis. Punya ibu bapa yang amat menitik beratkan soal kesihatan, saya bersyukur dijauhkan dari sebarang penyakit berbahaya di peringkat usia sebegini. Tapi, jujurnya dalam sibuk mejaga dan mengawal kesihatan, kami dibekalkan dengan pelbagai vitamin, sebut saja dari A-hingga K semuanya ditelan semata-mata mahu memastikan kami 'kebal' dari segala penyakit :D

Fah (dear hubby) on the other hand berisiko untuk mendapat penyakit kencing manis juga kerana bapa mertua saya merupakan pesakit kencing manis, darah tinggi dan pernah beberapa kali diserang mild stroke. Seorang yang aktif seketika dulu (bekas penyarah) bapa mertua saya pernah menghadapi kesulitan untuk bergerak kerana diserang strok. Pelbagai rawatan baik dari segi ubat-ubatan dan urutan dicuba bagi mengubati dan mengurangkan serangan strok, but true enough, ia perlu dilakukan berterusan dan bergantung sepenuhnya kepada ubat (drugs). Seorang kawan memperkenalkan susu Aplha Lipid untuk dicuba dan sebagai seorang anak yang ingin memastikan ayahnya sihat, kami bersetuju untuk mencuba. Habis 1 tin, masuk tin kedua....tiba-tiba abah bersuara..."nanti kamu pesan lagi susu" buat kami tertanya-tanya. Abah kata "badan rs lain lps minum susu....abah nk teruskan" but true enough, abah nmpak lebih bermaya dan insyaallah...mudah-mudahan dengan izin-Nya, abah tak perlukan lagi tongkat sebagai kawan baiknya :)

No comments:

Post a Comment